Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem is door de Arbeidsinspectie op 22 april 2024 vrijgegeven. Dit betekent dat het onderzoek op het bouwterrein ter plaatse is afgerond en opdrachtgever provincie Gelderland en bouwbedrijf BAM het terrein weer mogen betreden. De oorzaak van het brugongeval is nog niet bekend. De Arbeidsinspectie is nog bezig met het onderzoek naar de oorzaak. Het bouwterrein is niet toegankelijk voor onbevoegden.

foto van het bouwterrein vanaf de overkant van het kanaal

Volgende stappen

De provincie en bouwbedrijf BAM gaan de komende tijd het bouwterrein opruimen en de schade bekijken. Dit was eerder niet mogelijk, omdat alleen de Arbeidsinspectie  toegang had tot het bouwterrein. Daarna wordt er gekeken hoe het vervolg van de planning en werkzaamheden eruit gaat zien. Wat zeker is, is dat de aanleg van de brug wordt vervolgd. Er moet nog worden bepaald wat daarvoor nodig is en wanneer die werkzaamheden kunnen starten. Zodra daarover meer duidelijk is, communiceert de provincie hierover.

Langs het bouwhek brengt BAM de komende week een scherm aan. De opruimwerkzaamheden vinden hierdoor buiten het zicht plaats, onder andere voor de verkeersveiligheid op de aangrenzende weg. Het bouwterrein blijft niet toegankelijk voor onbevoegden.

Werkzaamheden andere onderdelen

De N346 Schakel Achterhoek-A1 is een belangrijk infrastructuurproject voor de omgeving van Lochem die de doorstroming en bereikbaarheid zal verbeteren. De werkzaamheden rondom de Nettelhorsterbrug liggen momenteel stil, maar andere werkzaamheden die onderdeel uitmaken van het project lopen door. Werkzaamheden die deel uit maken van de nieuwe provinciale weg lopen op planning, zoals de Kwinkweerd, Goorseweg en het stationsgebied.

Door de latere oplevering van de Nettelhorsterbrug blijft de bestaande Lochemse Brug over het Twentekanaal beschikbaar voor het autoverkeer. De openstelling van de nieuwe provinciale weg was oorspronkelijk gepland in 2025. Het is momenteel nog niet duidelijk of deze planning uitloopt.